måndag, mars 31, 2008

Träningsnarkoman?

Här kommer så den utlovade rapporten från besöket på Nautilus. Till att börja med så var det ett missförstånd så det blev ingen hälsoprofil gjord. Det var något missförstånd nånstans som jag ska rota vidare på imorgon. Jag vet alltså inte om jag har en högre eller lägre fysisk ålder än Mattias. Istället så fick jag ett träningsprogram upplagt. Jag fick fylla i en lapp med mina uppgifter och mål och så gick jag och instruktören runt bland maskinerna och jag fick göra övningarna. 

Det gick väl bra får man säga. Särskilt svårt var det inte. Det svåra blir att ta sig i kragen och börja träna regelbundet. Jag tecknade inget medlemskap på plats eftersom jag inte visste om jag vill börja eller inte. Det var förmodligen ett stort misstag eftersom det finns alldeles för mycket ursäkter att inte gå dit och teckna. Bättre hade varit att teckna sig så man var tvungen att fortsätta gå dit. Nåja, vi får se hur det blir. Lite kul är det i a f att många från ABB verkar vara där. Träffade 2st bara på den korta stund jag var där idag. Lite grupptryck kan göra det lättare att ta tag i att börja och sen fortsätta gå dit. 

Några saker som är värda att uppmärksamma:
1. Jag har grymt dålig koll på det där med träning och allt runtomkring den. Jag glömde vattenflaska, deodorant och rena underkläder. Dessutom missade jag att ta med ett lås till skåpet men att jag inte kände till det tar jag inte helt på mig själv. Det fanns lås att låna så det löste sig ändå. 

2. Jag stretchade inte efteråt så förmodligen kommer jag ha duktigt med träningsvärk om någon dag. Å andra sidan får man det oavsett så här i början, det är mest frågan om hur mycket. Får dock se till att bättra mig om jag ska fortsätta träna. 

3. Jag märkte en klar skillnad i styrka mellan över och underkropp. Benen är (genom cyklingen skulle jag tro) relativt starka medans övriga överkroppen fått förfalla under åren framför datorn, tvn och ett stillasittande jobb.

Inga kommentarer: