måndag, mars 31, 2008

Oseriös journalistik?


Jag har som en del känner som hobby att störa mig på kvällstidningarnas journalistik. Förutom högt blodtryck ger det väl inte så mycket men lite sysselsättning är det allt.

Idag när jag surfade in på Expressen så möttes jag av ovanstående rubrik. Här får man känslan av att detta just hänt och det skulle i så fall vara jätteallvarligt. "Inte bra" tänkte jag och läste artikeln. Där får man veta att det gäller blod man gett till folk mellan 1965-1991, en tid då man inte testade blodet för Hepatit-C!

Visst är det ändå allvarligt men när de "färskaste" fallen är 17 år gamla finns det inte direkt anledning för folk att gå runt och oroa sig. Tänk om de lagt till åren i rubriken på förstasidan hade en stor del av Sverige inte behövt bekymra sig. Det borde vara olagligt att uttrycka sig som de gjorde här. 

Inga kommentarer: