måndag, mars 17, 2008

Återbesök på sjukhuset

I förmiddags var jag och Johanna på återbesök på sjukhuset och fick träffa "vår" läkare Annette. Besöket var mest till för att kolla så Johanna återhämtat sig fysiskt men vi pratade också lite om hur vi mådde och vad de preliminära provsvaren som kommit sade.

Till min stora förvåning trodde man sig hittat dödsorsaken men mer exakt svar skulle dröja tills samtliga svar var klara. Orsaken man hittat var att Elliot skulle dött av syrebrist där i magen. Varför kunde man dock inte säga något bestämt om än men det skulle kunna varit pga en infarkt i moderkakan eller att moderkakan på något sätt börjat lossna. Om detta hade något att göra med Johannas delade livmoder kunde man heller inte säga något bestämt om men visst skulle det kunna spela in.

Om någon av deras teorier visar sig stämma så innebär det risk att något skulle kunna gå snett även vid en ny gravididet. Vid en ny gravididet sätter man förmodligen in blodförtunnande, lägger in Johanna och tar ut barnet före fullgången tid. Det skulle i så fall ske i vecka 30.

Så långt allt "väl". Det är bara det att barnet ska klara sig 30 veckor först också vilket det ju inte finns några garantier för. Och eftersom man inte hittade någon dödsorsak första gången så vad säger att inte något nytt fel kan uppstå även fast man hittade något andra gången? Jag vet att det låter pessismistiskt men det är svårt för mig att finna trygghet när historien ser ut som den gör. Hade det varit samma bägge gångerna hade det känts lite bättre tror jag.

Inga kommentarer: