tisdag, mars 18, 2008

Sjukt bra


Ovan är annonsen som VLT först inte tänkte ta in under dagens blomma men som ändrade sig när de insett att de hade fel. Det kändes jätteviktigt att offentligt få tacka alla som hjälpt till på ett så fantastiskt sätt.

Tyvärr går det inte att få med allt man vill i en annons i tidningen så jag tänkte lite kort beskriva hur mycket bra folk det faktiskt finns. Det är inte lätt att förmedla känslor i ord och det kan lätt bli långrandigt och kanske lite töntigt men jag ska ändå försöka.

Mitt starkaste intryck av bemötande från tiden på sjukhuset är de som tog emot oss när vi kom dit och hade hand om förlossningen. Det var Marie och Maria och jag tycker de var helt otroliga. Det går inte att förstå eller förklara precis hur bra de var om man inte var med men otroliga var de som sagt. De stöttade, peppade, höll om en och såg till att allt var så bra det kunde vara. Förutom det så stannade de kvar tills förlossningen var klar fastän deras skift tog slut. Detta för att vi inte skulle behöva få in massa nya personer mitt i allt. Som om inte det var nog kom dessutom Marie upp till vår sal några dar senare för att kolla läget med oss och om det var något vi tyckte de kunde gjort annorlunda men vi kunde då inte komma på någonting alls och det kan vi inte nu heller. Och det var inte bara att de gjorde det utan sättet de gjorde det på. Det kändes så himla äkta. Jag blir faktiskt rörd när jag tänker på hur bra det var.

Sen har vi vår kurator Marita. Om man jämför med förra året då vi inte alls gillade vår kurator så är det sån skillnad att det inte går att jämföra. Marita har varit hur bra som helst. Hon lyssnar men kommer också med mycket frågor så man inte behöver komma på själv vad man ska säga hela tiden. Det var hon som såg till att jag fick mat när vi låg på 85:an efter förlossningen. Normalt är reglerna så att anhöriga får gå ner till kafeterian och köpa sin egen mat men efter att Marita skällt ut dem så fick jag mat varje dag utan problem. Förutom det så har hon hjälpt till mycket med praktiska saker kring minnesstunden och tipsat oss om att kolla om något i våra försäkringar täckte en sån här händelse. Helt klart ovärdelig i allt som var efter förlossningen.

Annette som är överläkare träffade vi även förra gången och det känns som hon verkligen jobbar för att hitta ett svar på vad som gick snett och vad man kan göra för att det inte ska hända igen. Det känns verkligen som hon följer upp det hela så mycket det bara går.

Det finns flera som varit jättebra och stöttat och hjälpt till på massa sätt men ovanstående är de jag känner gjort starkast intryck på mig.

Till sist vill jag bara säga att jag verkligen hoppas att andra som drabbas som vi (fast helst hoppas man ju inga ska drabbas) får ett lika bra omhändertagande för det betyder otroligt mycket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste bara säga att jag fattar inte varför insändaren inte skulle få komma med.
Som vårdpersonal är det otroligt roligt att ngn uppskattar arbetet som görs även om det inte blir ngn rolig avslutning på det hela.
Bra att ni stod på er, de är säkert glada för dagens blomma.

Kramar // Carro