söndag, september 21, 2008

Coldplay- Gör dåliga platser bra


Som ni trogna bloggläsare känner till var vi på Coldplay-konsert i Globen i torsdags. Utan att överdriva kan jag säga att det nog var den bästa konsert jag varit på, till och med bättre än sommarens Kent-konsert. Jag såg Coldplay i Globen 2005 också och årets konsert var klart mycket bättre. De lät bättre, det var ett tyngre ljud och ett sjuj-a drag. Efter att ha kommit och lyssnat på några av del äldre spåren på skiva så låter de inte alls lika som de gjorde live. När det gäller nyare spår är skillnaderna mindre.

Fix you och Viva la vida var nog de bästa låtarna under kvällen. Framför allt Viva la vida var riktigt j-a mäktig! Enda besvikelsen under kvällen (och det var en lite sån) var att de helt arrangerat om min favoritlåt från förra konserten, Talk, till nån slags elektroversion som inte alls var lika bra som originalet. Men det var ändå bra på sitt sätt.

När det gäller platserna vi fått i Globen var det längs ena kortsidan ganska långt från scenen, inte direkt några toppenplatser. Trodde vi ja. Mot slutet av konserten hade vi nog bland de bästa platserna en kort stund. Coldplay sprang nämligen ut i publiken, och ställde sig i gången bara några meter ifrån där vi satt och spelade två låtar akustiskt därifrån!!! Jag trodde inte det om mig innan men jag tyckte det var riktigt häftigt! Folk runt omkring kunde knappt förstå vad som hände och några tjejer blev helt hysteriska och skulle till varje precis komma närmre bandet. Det hela var en häftig upplevelse som man nog inte får vara med om på ett bra tag. Som kuriosa kan jag berätta att de inte luktade särskilt gott. Inte så konstigt kanske med tanke på hur de svettats på scen innan. Ni som inte var där och inte hade platser där de stod missade verkligen något häftigt!



Mer bilder från konserten finns här. Totalt tog jag över 200 bilder men har rensat hårt eftersom många var rent ut sagt dåliga så nu är det ungefär 60 bilder kvar.

Inga kommentarer: