måndag, februari 25, 2008

Mycket man ska tänka på

Att vara rätt försäkrad är inte det lättaste har jag insett. Det går ju att försäkra i princip vad som helst men ofta avstår man en försäkring för att det känns för dyrt i förhållande till risken att man ska råka ut för det försäkringen ska "ersätta". (Jag skriver ersätta inom parantes eftersom mycket ju inte går att ersätta med pengar.) Krasst sett vill man ju inte betala för en försäkring man inte kan få ut något ifrån. 

I och med att Elliot dog så sent i graviditeten räknas han som ett barn (till skillnad mot förra gången då Gosse räknades som ett foster) och då är man enligt lag skyldig att ta hand om begravning. Allt detta kostar och det finns försäkringar som ersätter det men inte sjutton tänker man på att skaffa en sån försäkring. Man försäkrar sig själv, bilen och lägenheten men inte tänker man att barnet man väntar ska dö i magen. Nu hade vi lite "tur" eftersom jag utan att veta det via mitt fack tecknat en livförsäkring som gäller i fall som vårt. Det ser dock inte ut som Johanna har en sån försäkring men min försäkring täcker nog allt ändå. 

Jag vill inte att det ska verka som allt bara handlar om att få ut så mycket pengar som möjligt men ärligt talat känns det ändå bra att kunna få stöd att betala de kostnader en sån här händelse för med sig. Visst hade vi klarat oss ändå men nu kan vi använda de pengarna till något roligt som kanske en bra semester?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gäller försäkringar så kanske detta ger en tankeställare för många att se över sitt försäkringsskydd./ Mamma B