torsdag, februari 28, 2008

Dagens häftiga ord- Geotagging

Jag tycker det är rätt kul med ny teknik samt att fotografera och har nyss upptäckt något som kombinerar de två.

Det jag pratar om är något som kallas för "geotagging". Det går ut på att man i bildfilen bakar in koordinater från platsen bilden tas. Koordinaterna samlas in via GPS, i mitt fall från en inbyggd GPS i mobilen. Man kan sen använda koordinaterna t ex på olika hemsidor och där på en karta visa vart bilden togs.


En sån hemsida är flickr. Jag provade det hela tidigare i veckan och det funkar faktiskt riktigt bra. På bilden ovan ser ni rosa prickar. Varje prick representerar en bild som tagits på just den platsen. Klickar man på en prick får man se en liten version av bilden och klickar man på den lilla bilden får man se en stor version. Man kan också zoom in och ut på kartan för att i detalj se vart bilden eller för att få en överblick vart det finns bilder tagna.

Inte så jätteanvändbart i alla lägen men lite kul om man t ex varit på semester att kunna se själv eller visa andra vart man varit. Vill ni se vart jag/vi varit de senaste dagarna kan klicka här. Ni får då upp kartan med alla prickar och så kan ni kika på bilderna. Lägger jag upp fler bilder dyker de upp på kartan nästa gång ni besöker sidan. Jag har även lagt till länken till kartan under länksektionen uppe till höger på sidan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det en karta över västerås?

Anonym sa...

Fan ja e bäst..såg i din profil nu att du va från västerås..HAHAHAHA
jessica is best ^^