tisdag, juli 17, 2007

Recept på Semifreddo

Jag har blivit fullkomligt spammad med önskemål om att jag ska publicera receptet på den underbart goda Semifreddo jag lagade förra helgen. Den var rent ut sagt himmelskt god.

Självklart ställer jag upp och bjuder på receptet. Mitt enda motkrav är att ni som använder receptet inte fuskar utan använder riktiga råvaror. Särskilt viktig är vaniljstången och marängerna. Köpa inga torra blekvita maränger i kakhylla utan gå till ett konditori och köp rejäla sega naturliga maränger.

Det här behöver du:
4 äggulor
50g socker
1 vaniljstång
5dl vispgrädde
4 äggvitor
Salt
Färska bär
4 Maränger (stora från konditori)
Rostad, skivad mandel

Så här gör du:
- Äggulorna och sockret vispas ihop. Skär upp vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och tillsätt dem. Vispa blandningen vit och pösig. Häll i vispgrädden. Vispa tills allt tjocknar.
- Vispa äggvitorna styva med en nypa salt vänd sen ner äggvitorna i smeten tillsammans med bären, mandeln och den krossade marängen. Semifreddon ställs i frysen i ca 1 timme och är sen klar för servering.

Inga kommentarer: