lördag, januari 10, 2009

Ingen vila och ingen ro

Igår kväll kom jag hem från Alingsås och idag direkt på morgonen fortsatte vi med köket. Måste säga att det hela är en ganska intressant process där man hela tiden ställs inför nya utmaningar. Idag var inget undantag.

Först byggde vi om ett bänkskåp som skulle använts till ugn och häll till ett normalt bänkskåp. Sen byggde vi igen ett hålrum där spisen ska stå. Det är kul att vara lite händig!


Förutom att vara händiga så satte vi fast alla bänkskåp och högskåpet där de ska stå. När högskåpet var fäst mot väggen gav vi oss på att inreda det, en uppgift som kan verka lätt men skulle visa sig bjuda på en del motstånd. Vi satte först fast skenorna för lådorna i hål där det skulle visa sig att gångjärnen för dörren skulle vara så det var bara att flytta på dem. Sen upptäckte vi att gångjärnen till övre dörren var av fel typ så dörren går inte att öppna tillräckligt mycket för att en låda ska gå att dra ut... Det är dock inte vi som köpt fel utan vi gjorde precis som Ikeas inredningsprogram sa. Imorgon får vi flytta om lådorna lite mer och sätta på handtagen och sen är detta skåp så gott som färdigt. Och när det är så gott som färdigt kan jag börja ställa in grejer i det! Det känns hur stort som helst!



Vi ska förhoppningsvis göra lite mer än bara färdigställa högskåpet imorgon. Jag har bland annat som mål att vi ska åka och köpa spisen och köksfläkten på Coop. Förhoppningsvis kan elektrikerna komma samma dag och ansluta spisen och då är det möjligt för mig att börja med lite mer avancerad matlagning. Jag kan i alla fall värma färdigmat i ugnen istället för i mikron... Jag har dock inget vatten i köket än så att börja steka och koka saker som sen måste diskas i badrummet känns inte som det är dags för riktig än.

Jag tänkte avsluta med att berätta vad som är kvar att göra.
- Inreda klart högskåpet
- Ansluta spis
- Montera spisfläkt
- Montera socklar
- Montera belysning
- Montera dekorlist under väggskåpen
- Såga ut hål i bänksskivan för diskho
- Olja in bänkskivan
- Sätta fast bänkskivan
- Montera diskhon
- Ansluta vattenlås och avlopsslang till diskhon
- Montera kran
- Montera dörrar på bänkskåpen
- Montera handtag på dörrarna
- Sätta fast gipsskivor på väggen som underlag för kaklet
- Kakla
- Bygga igen hålrummet mellan väggen och högskåpet
- Montera list mellan väggskåp och tak för att täcka hålrummet där
- Förmodligen något mer...

Sen är mitt kök nog klart.

Inga kommentarer: