söndag, januari 18, 2009

Bänkad

Så kom då helgen och med den arbete i köket. Både köksarbete och bloggande har legat nere några dagar, mest på grund av mycket på jobbet, men idag tog vi nya tag.

Vi började lätt med att åka till Ikea och lämna tillbaka lite saker jag inte behövde och en böjd lucka. Köpte ny lucka som visade sig vara lika böjd den med så nu får det vara så. Det syns inte alls om man inte vet om det. Köpte också lite gångjärn och en annan lucka samt lite småsaker.

Efter det började vi mjukt med att sätta upp luckorna och gav oss sen i kast med att såga till bänkskivorna. Det visade sig vara en ganska tuff uppgift då massiv ek är väldigt hårt.


Vi sågade också ut hålet där diskhon ska vara och oljade in undersidan på skivorna. Riktigt trä må vara snyggt men det är en del underhåll som man slipper med en laminatskiva. Enligt instruktion ska man olja in varannan dag första veckan och sen var tredje dag tills skivan är mättad. Inte riktigt vad jag räknat med men förhoppningsvis kommer det vara värt besväret.


Nu oljade vi som sagt in undersidan för att kunna skruva fast skivorna ovanpå stommarna imorgon. När det sen är klart så återstår bara att ansluta vatten och avlopp och sen har jag ett kök att laga mat i igen! Hipp hipp hurra som jag ser fram emot det.

Det är dock inte helt klart efter vattnet är anslutet utan det återstår en del finlir. Bland annat lister, kakling och socklar. Men kan jag bara laga mat igen så är jag nöjd ett tag framöver. Det börjar bli riktigt trist att äta mackor nästan jämt. Billigt är det men inte särskilt varierande.

Inga kommentarer: