tisdag, november 06, 2007

Slump och succé


Jag deltar i ett projekt på jobbet och idag var jag med om hur mycket slumpen kan göra. Det hela började för någon vecka sen när vi skulle göra tester och en sak som tidigare fungerat helt plötsligt bara fungerade ibland. Detta loggades till konsulterna som började rota i problemet. De kunde efter några timmars undersökande konstatera att felet bara uppstod när något ska levereras onsdag eller fredag, inte övriga dagar. De kunde alls inte förstå varför och hade börjat misströsta lite. Idag bidrog dock undertecknad (med stor hjälp av slumpen) till att problemet löstes. Och inte för att jag vill skryta (fast det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst) men jag gjorde det väldigt väldigt snabbt dessutom.

Slump 1
När vi satte upp systemet för att testa valde vi slumpmässigt att göra det mot en onsdag. Hade vi istället valt en måndag hade vi först märkt problemet när vi skulle köra skarpt och då är det ju lite sent.

Slump 2
Själva lösningen var också lite av slumpen. Eftersom vi misstänkte att problemet uppstod efter en ändring så återställde jag ändringen och provade igen. Då funkade det. Ok, så långt allt väl men det är ingen lösning eftersom ändringen måste vara där för att annat ska fungera. Jag la tillbaka ändringen och då hände det- helt plötsligt kom jag på varför det inte fungerade! Hade jag inte fått för mig att prova igen hade detta inte lösts nu.

Det är alltså bra att ha slumpen på sin sida vilket Liverpool märkte idag när de vann hemma i Champions League.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra gjort. Jag vet ju att du är en hejare på datorer, eftersom du kan hjälpa mig med mina problem./BA