fredag, augusti 08, 2008

Inkompetenta och maktfullkomliga

Nu tänker jag bli allvarlig för en liten stund. Även om jag aldrig haft med socialtjänsten att göra så har jag fått uppfattningen att det finns alldeles för mycket inkompetenta och maktfullkomliga personer som jobbar där. På många andra jobb spelar väl sånt mindre roll men när man har med liv att göra borde man kunna kräva lite mer.

Antingen verkar de totalt misslyckas med att ingripa där det verkligen behövs som vi kunnat läsa om tidigare eller så ingriper med full styrka där det inte behövs. Det stod om en sån händelse idag på vlt.se och det går inte att läsa artikeln utan att bli riktigt riktigt upprörd.

Kort sagt får socialtjänsten för sig att två barn far illa och ingriper. Ingen i familjen tycker det behövs och barnen vill inte heller. Trots det kör idioterna på för fullt och lyckas förstöra de inblandades liv.

Särskilt upprörd blir jag över hur hur otroligt maktfullkomliga personalen på socialtjänsten verkar vara. Man får inte sätta sig upp mot dem för allt man gör och säger vänds emot en. För mig känns det förståligt att någon som håller på att bli fråntagen sina barn utan att ha gjort någonting blir upprörd och visar det men det tycker inte socialtjänsten är ok utan de ser det som bevis på att de har rätt. Kolla bara på nedanstående.

Han är inte lätt att möta och ställer frågor som han i efterhand menar var retoriska.
- Jag säger till konsulenten: «Vad tycker du att jag ska göra? Ska jag avsäga mig mitt föräldraskap? Ska jag gå ut och lägga mig framför en buss?

Socialhandläggarna uppfattar att Kent vill avsäga sig ansvaret för barnen, är självmordsbenägen och skriver detta i sin utredning. Eftersom Kent bedöms psykiskt instabil beordras socialjouren hem flera gånger samma kväll.

Ja vad ska man säga? Skrämmande är väl bara förnamnet. Den person som drar en sån slutsats måste vara fruktansvärt obegåvad.

Läs själva och förfasas över vilka inkompetenta och maktfullkomliga människor som ges möjlighet att leka med andras liv. Artikeln finns här.

1 kommentar:

Rebecca sa...

Ja, men tyvärr så brukar det faktiskt vara tvärtom, att när barnen behöver hjälp så får de ingen för att deras situation inte bedöms tillräckligt allvarlig trots att de röker hasch, inte går i skolan och inte har föräldrar som bryr sig om vilket.