fredag, oktober 31, 2008

Nya lägenheten- Renoveringsrapport 1

Eftersom jag rapporterat från resor och diverse trams känns det som jag lika gärna kan rapportera om hur renoveringsarbetet i nya lägenheten fortskrider.

Tanken när jag köpte lägenheten var först att inte göra så mycket men med tiden har ett beslut vuxit fram att det vore kul att få lite egen prägel på den så jag har bestämt mig för att göra en del. Beslutet blev extra lätt att ta när jag såg vilket fuskarbete någon av de tidigare ägarna gjort med golvläggningen i stora rummet och köket. Golvet var bland annat lagt innanför gamla golvlisten och så hade de lagt en kvartslist mot listen och golvet istället. Förutom det så var det på en del ställen så stora glipor att inte ens kvartslisten täckte dem. Inte snyggt alls.

Golvet i hallen hade tidigare ägare alls inte brytt sig om utan det var fruktansvärt hemsk plastmatta i korkimitation. Hemsk hemsk hemsk.


När jag började ta bort det gamla golvet kunde jag till min fasa konstatera att samma hemska hemska plastmatta låg överallt utom i badummet. Hemskt hemskt hemskt. Idag har jag förutom att ta bort golvet också tagit bort de flesta gamla lister. Det var ungefär vad jag orkade med idag.


Imorgon lördag fortsätter renoveringsarbetet. Det blir till att åka iväg med allt skräp det blev av dagens rivningsarbete och sen börja med underarbetet. Inte det roligaste som finns men nödvändigt för att slutresultatet ska bli bra.

Det jag hittills kommit fram ska göras i lägenheten är:
- Måla taket
- Tapetsera hall, kök och stora rummet
- Nytt golv i hall, kök och stora rummet. Förmodligen blir det parkett överallt men jag har inte bestämt mig än. Är även inne på att lägga laminat i hallen och sen parkett i resten av lägenheten. Laminat är ju lite slitstarkare och kanske bättre i en hall. Vi får se.
- Lackera om garderobsdörrar och luckor i hallen. Eventuellt också luckorna i köket.
- Förbättringsmåla vissa ytor. T ex garderoberna i hallen.
- Dra in el i badrummet så man kan ansluta tvättmaskin i framtiden. En i styrelsen där jag bor nu är elektriker och han sa han kunde hjälpa till med det.
- Installera diskmaskin kanske?

En del att göra som synes. Får se om allt blir gjort eller om tålamodet tryter halvvägs.

Jag vore ju inte jag om jag inte tog lite bilder på det hela och det har jag såklart gjort. Konceptet är "Före-Under-Efter".

Före-bilder finns här.

Under-bilder här. Detta album kommer jag uppdatera då och då så ni ser hur arbetet fortskrider.

Efter-bilder kommer senare som ni nog förstår.

Inga kommentarer: